Vår vision
”Hemavan Tärnaby ger lust att landa i riktiga fjäll”
Naturen, de riktiga fjällen och dess naturupplevelser är något unikt, svårt att kopiera och beständigt över tid. Därför är det och kommer att vara, en konkurrensfördel.
Skapar lust anspelar på att vi vill sträva mot att skapa lust hos människor att komma till oss, vara i destinationen och skapa lust att återvända.
Landa är både flygplatsen med stark konkurrensfördel men också till tanken att våra gäster kan landa gå ner i varv och vara ett alternativ för vardagen.
Så uppnår vi visionen
Arbetet med strategiska och strukturella frågor för att skapa en stark destination och reseanledningar ska fortsätta och kompletteras med ytterligare insatser inom produkt- och affärsutveckling, marknadskommunikation och försäljning.
För besöksnäringen är universitetens utbildnings- och forskningsverksamhet mycket viktig liksom kopplingen till såväl besöksnäringens innovationsstrategi som till det re- gionala innovationsarbetet.
Dessutom skall arbetet för att möjliggöra strategiskt viktiga investeringar förstärkas, inklusive samarbetet med regionala, nationella och internationella aktörer.


Reseanledningar och hållbar utveckling av destinationen Hemavan Tärnaby
- Tydliggörande av ansvar, roller och samverkan
- Finansiering av strategiska investeringar och den turistiska infrastrukturen
- Kriterier och mål för ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet
- Affärs- och produktutveckling inom prioriterade teman
- Utveckling av evenemang och grupp och konferensbokning
Utvecklad tillgänglighet
- Tydliggör besöksnäringens behov
- Lobbyverksamhet
- Utvecklade samarbetsformer med olika aktörer
Ökad export
- Partnerskap och nätverk med transportörer, researrangörer och andra intressenter
- Exportmognad i destinationen
- Marknadsaktiviteter
Utvecklad marknadskommunikation
- Stöd för kommunikation mot valda marknader och målgrupper
- Strategisk kommunikation i valda kanaler
- Samarbete med starka aktörer
Affärsutveckling – och kunskapshöjning
- FoU- samarbete för kunskapsdriven
- Turismutveckling.
- Omvärldsbevakning och analys för ökad kunskap om kunden
- Affärsutveckling
6 Mätbara mål
Den nationella strategin för besöksnäringen i Sverige har målsättningen att omsättning- en skall fördubblas från 252 mdr 2010 till 500 mdr 2020 och att antal årsverken ska öka från 160 000 till 260 000 under samma period.
Hemavan Tärnaby som destination har målsättningen att följa den svenska strategins målsättning.
Antalet direkta årsarbeten inom besöksnäringen i Hemavan Tärnaby skall år 2020 vara 400 årsarbeten.
Tipsa oss om vad du tycker är viktigt för utvecklingen av Hemavan Tärnaby!
Du är alltid välkommen att besöka oss eller kontakta oss via telefon eller e-post. Vill du lämna konstruktiva förslag och tips på hur vi tillsammans kan utveckla destinationen på ett hållbart sätt går det också bra att göra det här.
Aktuellt om destinationsutveckling
Ta tåget till fjällen under sportlovsveckorna 2020
Vi är glada att det blir en fortsättning på samarbetet med Inlandsbanan gällande Fjälltåget. Nästa vinter kommer det att erbjudas tågpaket under vecka sju, åtta och nio. Avresa onsdag 5 februari, 12 februari, 19 februari från Malmö (16.00) via bla...
Affärsplan 2019 – Marknadsföring
Under några veckor kommer vi att berätta mer detaljerat vad affärsplanen säger och vilka mål som är kopplat till den. Huvudrubrikerna i affärsplanen är: Samordning och destinationsutveckling Spår och leder Hållbarhet – ekonomiskt, ekologiskt och socialt...
Affärsplan 2019 – infrastruktur och kommunikation
Under några veckor kommer vi att berätta mer detaljerat vad affärsplanen säger och vilka mål som är kopplat till den. Huvudrubrikerna i affärsplanen är: Samordning och destinationsutveckling Spår och leder Hållbarhet – ekonomiskt, ekologiskt och socialt...
Studieresa – Bergslagenleden och Bergslagen cycling
Studieresa till Bergslagen Studieresan arrangerades av Region Västerbotten turism och syftet var att lära oss mer om hur Bergslagen har jobbat med ledutveckling för vandring och cykling. Med på resan var representanter från Regionen, kommuner, företag och...
Rekrytering av projektmedarbetare
Bärkraft - ladda ner pdf → Det digitala steget - ladda ner pdf →
Affärsplan 2019 – hållbarhet
Under några veckor kommer vi att berätta mer detaljerat vad affärsplanen säger och vilka mål som är kopplat till den. Huvudrubrikerna i affärsplanen är: Samordning och destinationsutveckling Spår och leder Hållbarhet – ekonomiskt, ekologiskt...
Affärsplan 2019 – Spår och leder
Under några veckor kommer vi att berätta mer detaljerat vad affärsplanen säger och vilka mål som är kopplat till den. Huvudrubrikerna i affärsplanen är: Samordning och destinationsutveckling Spår och leder, denna veckas fördjupning Hållbarhet...
Längdskidåkningen är över och vi summerar säsongen som gått
Turistbyrån flyttar ut Vi ser tillbaka på vintern och trots en snöfattig start har vi kunnat leverera en bredd av pistade längdspår i vårt område, som nyttjas och uppskattas av väldigt många. Under två tillfällen har "Turistbyrån flyttat ut" för att möta besökare i...
Det digitala steget – beviljat!
Region västerbotten turism har tillsammans med Gold of Lapland, Visit Hemavan Tärnaby, Visit Umeå, Vilhelmina kommun och Dorotea kommun arbetat fram en gemensam ansökan, Det digitala steget som nu beviljats. Stödet tas ur det Operativa programmet för Övre Norrland,...
Bärkraft – beviljat!
Riktade insatser kopplat till hållbar utveckling blir snart en verklighet nu när EU-projektet Bärkraft Baerekraft beviljats medel. Det nyskapande med projektet är att det är ett gränsöverskridande samarbete mellan Helgeland Reiseliv, Visit Hemavan Tärnaby och Gold of...


