Basfakta

om Hemavan Tärnaby

Hemavan Tärnaby

Två byar som ligger i Västerbottens län och i landskapet Lappland. Destinationen har världsrykte för sina framgångsrika alpina skidåkare; Anja Pärson, Jens Byggmark, Stig Strand och Ingemar Stenmark. Här finns också en av världens mest framgångsrika skidklubbar: Tärna IK Fjällvinden.

Hemavan Tärnaby lockar under vintern skid-, bräd-, och skoteråkare från hela landet. Då är det skidåkningen i backar och spår, Heliskiing, skoterkörning, pimpelfiske och andra vinteraktiviteter som är attraktionen. Men även sommartid finns det mycket som lockar, fjällvandring, fiske, cykling, grottor och fjällens natur är det som lockar de flesta besökarna.

Hemavan Tärnaby gränsar till Vindelfjällens natureservat, Europas största orörda vildmarksområde. Reservatet omfattar 550 000 hektar, och inom området har tre samebyar sitt sommarbetesland. I Hemavan startar Kungsleden som slutar 45 mil norrut i Abisko.

Våra byar och dalgångar kännetecknas av småskalighet och personlig service. En stor skillnad jämfört med andra fjälldestinationer är vår personliga prägel. De jättelika anläggningarna lyser med sin frånvaro. Kanske är det en av förklaringarna till att många av våra gäster väljer att komma tillbaka år efter år.

Trots att det är nästan 100 mil från Stockholm tar man sig hit snabbt med flyget från Arlanda. Reguljärt flyg finns sex dagar i veckan till Hemavan Tärnaby Airport. Wasaline har daglig trafik över Kvarken mellan Vasa och Umeå. Busstrafik från Umeå finns med täta turer. Dessutom Lapplandspilen, direktbuss från Cityterminalen i Stockholm några gånger i veckan. Tåget (nattåg) från södra Sverige går till Vännäs, varifrån buss tar vid för de avslutande milen till Hemavan Tärnaby.

Hemavan Tärnaby ligger nära Norge och närmaste större tätort är Mo i Rana, cirka 10 mil från Hemavan.

Den samiska kulturen präglar i många avseenden området och har utvecklats under lång tid. I Tärnaby finns en samisk skola, och i området kring Hemavan Tärnaby bedrivs en mycket aktiv rennäring av två samebyar; Vapsten och Ubmeje.

Längre ner på den här sidan hittar du ”torra fakta” om Hemavan Tärnaby. Det finns naturligtvis mycket mer att säga, kontakta oss gärna på Visit Hemavan Tärnaby, 0954-104 50 eller info@hemavantarnaby.se.

Välkommen till riktiga fjäll!

Hemsida

Från och med 1 juni 2017 finns all information och bokning på destinationssajten  www.hemavantarnaby.com.

Sociala medier

www.facebook.com/hemavantarnaby.se och Instagram: visithemavantarnaby samt Youtube kanal: Visit Hemavan Tärnaby drivs av Visit Hemavan Tärnaby och speglar områdets olika aktiviteter och evenemang året runt.

www.facebook.com/hemavantarnaby och Instagram: hemavantarnaby samt Youtube kanal: hemavantarnaby.com, drivs av Hemavan Alpint. Alpint fokus med härliga bilder från skidområdet och skidåkning samt info om bra paketerbjudanden och vinterns evenemang.

Instagramtagg som används både av destinationen och besökare är #riktigafjäll. Bilderna taggas på Instagram men visas även här: hemavantarnaby.se/riktigafjall/

Faktauppgifter

Hemavan Tärnaby

Kommun: Storuman

Län: Västerbotten

Landskap: Lappland

Naturreservat: Vindelfjällen, Europas största med 550 000 hektar.

Antal invånare: 1 498 i hela området (5 940 i hela kommunen), (2015)

Antal turistbäddar: 13 500 (kommersiella bäddar och fritidshusbäddar) (2009)

Antal fritidshus: 2 528 st (2009)

Omsättning, turism: 269 MSEK per år (2013)

Årsverken, turism: 251 (2013)

Sålda skiddagar per år: 168 000 (SLAO, 14/15)

Skidåkning

Antal pister/nedfarter: 50

Antal liftar: 13, från hösten 2017:ny Gondol/Telemix

Barnområden/-backar: 2 i Hemavan, 2 i Tärnaby

Fallhöjd: 665 meter med lift, 1313 meter med heliski

Liftkapacitet: 15 800 personer per timme

Snowpark: Hemavan snow park i Centrumbacken

Skicross: Skicross-arena i Hemavan vid Länken.

Helikopterskidåkning: Hemavan och Tärnaby

Längdspår: ca 50 km totalt, 2 km belyst i Hemavan, 5 km och 3 km belyst i Tärnaby

Skidskola: Tärnaby och Hemavan

Toppturer: Mängder i hela området

Bibliotek: Tärnaby

Fiske: Tips på Hemavan Tärnaby Turistbyrå i Tärnaby

Fiskekort: Turistbyrån, sportaffärer, mackar m fl.

Gym: Tärnaby

Helikopterturer: Hemavan och Tärnaby

Hundspann, fisketurer: Peder Karlsson upplevelser i Joeström.

Simhall: Hemavan

Skoteruthyrning: Tärnaby, Hemavan, Joeström

Skoteråkning: Markerade leder (400 km) i hela området

Upplev Mer programmet: Veckoprogram med vinteraktiviteter, tex guidad skotertur, guidad topptur,

barnens spårningstur, sagostund mm på Naturum, Lenny Lämmels veckoprogram i

slalombacken, guidad fisketur, snöskovandring mm.

Service och nöjen

Afterski/barer: Tärnaby och Hemavan

Apotek: Tärnaby

Bankomat: Hemavan, Bayhill center, Tärnaby coop

Bensinstationer: Tärnaby och Hemavan

Livsmedelsbutik: Hemavan, Tärnaby och i kringliggande byarna Umfors och Joeström

Nattclub/disco: Hemavan

Pizza: Tärnaby och Hemavan

Restauranger: totalt cirka 20 i området

Sjukstuga: Tärnaby

Skiduthyrning: flera i både Tärnaby och Hemavan

Sportaffärer: flera i både Tärnaby och Hemavan

Systembolag: Systembolag i Hemavan. Utlämningsställe i Tärnaby.

Turistbyrå: Tärnaby, telefon 0954-10450